Ingen ko på isen..

Häromdagen berättade Daniels mamma om en händelse på jobbet där hon hade sagt "det är ingen ko på isen" och den hon hade talat med hade inte förstått vad hon menade..
Det gjorde varken jag eller Daniel heller. Hon berättade då att det var något man sa när det inte var någon fara.

Jag trodde självklart att det var något hon hittat på själv. Men hon var övertygad om att det var ett gammalt ordspråk. Så jag googlade det :)

Uttrycket egentligen är första ledet i ett längre ordspråk. Det lyder i sin helhet "Det är ingen ko på isen så länge rumpan är i land"

Fan vad jag började skratta när jag läste det, vem kom på det? :) Det finns så många roliga uttryck och ordspråk

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0